.

Η ψηφιακή μας τάξη για την εξ αποστάσεως ασύγχρονη εκπαίδευση βρίσκεται ΕΔΩ. Είναι μια ΚΥΨΕΛΗ e-me που βουίζει και μέσα μπαίνουν μόνο τα μελισσάκια της έκτης.

Τετάρτη 8 Απριλίου 2020

ερευνώντας τον ...Λάζαρο

Αύριο, λοιπόν, παραμονή του Λαζάρου, βγαίνουν τα κορίτσια, οι Λαζαρίνες στα χωριά του κάμπου και λένε τραγουδούν τον Λάζαρο. Ένα έθιμο που δε συνηθίζεται σε όλα τα μέρη της Ελλάδας. Αλήθεια συνηθίζεται αλλού;; Παλιά, για κάθε περίσταση / σπίτι, ανάλογα αν κατοικούσε μέσα ανύπαντρο κορίτσι, νιόπαντροι ή αν είχαν παιδί στην ξενιτιά και μια στροφή συμπλήρωνε το βασικό 'τραγούδι' κλπ κλπ.

Κι όλα αυτά για χάρη του Λάζαρου, του αγαπημένου φίλου του Ιησού. ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΣΧΕΤΙΚΑ.

ΜΙΚΡΗ ΕΡΕΥΝΑ, λοιπόν, για σας και το υλικό που μου στέλνετε θα αποτελέσει μια ιδιαίτερη/ξεχωριστή ομαδική μας ανάρτηση με τίτλο: "Ξύπνα Λάζαρε!"
ΒΗΜΑ 1
Ζητάμε από δικούς μας ανθρώπους μεγαλύτερης ηλικίας να μας διηγηθούν πώς γινότανε το έθιμο παλιότερα: προετοιμασία υλικών από την προηγούμενη ημέρα, πώς φτιάχνονταν οι παρέες, τραγούδια που λέγανε την Παρασκευή, τι γινότανε στα σπίτια που περνούσαν, τι κάνανε τα λουλούδια/καλάθια κλπ; Γίνεται κάτι πιο ιδιαίτερο στο χωριό σας; Για παράδειγμα στη Μεταμόρφωση φτιάχνουν τη λαζαρόπιτα, στο χωριό μου, Καλλίθηρο/Σέκλιζα, κρατούν ένα "λαζαρόξυλο" [το 'χετε εδώ αυτό;].

ΒΗΜΑ 2
Βρίσκω φωτογραφίες ή ζωγραφίζω κάτι σε σχέση με το έθιμο. Μμμμ.... ωραία εικαστική κατασκευή θα ήταν και το στόλισμα των καλαθιών σας, αλλά και το ...λαζαρόξυλο! Να τα δούμε κι εμείς;

Το σημερινό μας μάθημα συνδυάζει ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ, τοπική ΙΣΤΟΡΙΑ και ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ:

Σε κάποια χωριά του κάμπου, μαζί με τις Λαζαρίνες ήταν πάντα και ένα τουλάχιστον αγόρι που το αγόρι το ονόμαζαν «Σκυλομάγκο». Ο Μάνθος Παπάγγελος από τη Ματαράγκα Καρδίτσας, αξιοποιώντας τις παιδικές του αναμνήσεις, έγραψε ένα μυθιστόρημα μ' αυτό τον τίτλο.
ΑΣΚΗΣΗ: Ποια σχέση μπορεί να έχει ο "σκυλομάγκος" με το έθιμο των Λαζαρίνων; Ρωτάω, μαθαίνω ή φαντάζομαι. Το βιβλίο υπάρχει σε Βιβλιοθήκες της Καρδίτσας. Δεν μπόρεσα να βρω περιεχόμενό του στο διαδίκτυο. Μπορείτε να σκεφτείτε καμιά ιστορία που θα βρίσκαμε μέσα του;;

Δ.Ντ.
Οι απαντήσεις σας σε μήνυμα στην Κυψέλη ή στο μέιλ του Σχολικού Δικτύου: ce2005@sch.gr

***********************
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ στα χθεσινά ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ:
1.
Η Ελένη ξόδεψε για μια σοκολάτα 1,15 €, για μια πορτοκαλάδα 80 λεπτά και για ένα τοστ 1,75 €. Πλήρωσε δίνοντας ένα χαρτονόμισμα των 5 € και για ρέστα ο ταμίας της έδωσε τρία κέρματα. Ποια ήταν η αξία του καθενός από αυτά ; Λύση Η Ελένη ψόδεψε 1,15 + 0,80 + 1,75 = 3,70 € και πήρε ρέστα 5 - 3,70 = 1,30 €. Απάντηση: Η αξία των τριών κερμάτων που πήρε για ρέστα η Ελένη ήταν: 1 €, 0,20 € (ή 20 λεπτά) και 0,10 € (ή 10 λεπτά). 

2.

3.
Αν ο Γιώργος αγοράσει 8 μολύβια, θα χρειαστεί 1,20 € επιπλέον από τα χρήματα που έχει. Εάν αγοράσει 9 μολύβια θα χρειαστεί 1,80 € επιπλέον από τα χρήματα που έχει. Πόσα μολύβια μπορεί να αγοράσει με τα χρήματα που έχει; Λύση Ο Γιώργος για να αγοράσει 8 μολύβια, θα χρειαστεί επιπλέον 1,20 €. Για να αγοράσει 9 μολύβια θα χρειαστεί επιπλέον 1,80 €. ∆ηλαδή για να αγοράσει ένα μολύβι χρειάζεται 1,80 -1,20 = 0,60 €. Αφού για να αγοράσει 8 μολύβια του έλειπαν 1,20 € με τα χρήματα που έχει θα αγοράσει δυο μολύβια λιγότερα. Άρα με τα χρήματά του θα αγοράσει 6 μολύβια. Απάντηση: Με τα χρήματά του ο Γιώργος μπορεί να αγοράσει 6 μολύβια. 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου